Chengde

Efter laangt strul med att faa tag paa taagbiljetter saa lyckades vi tillslut komma ivaeg foer att upptaecka mer. Vi befinner oss nu paa ett internetcafe i staden Chengde som inte ligger saa laangt fraan Peking, fyra timmars resa med taag. I den haer staden aakte kejsaren till under sommrarna och haer finns vaerldens stoersta kejserliga traedgaard/parkomraade. Trodde att det skulle vara svalare haer men Chengde aer ocksaa vaeldigt varmt.
 
Taaget till Chengde skulle gaa redan kl aatta paa morgonen saa vi fick gaa upp tidigt och skynda oss ivaeg till stationen, som i och foer sig bara laag tvaa tunnelbanestationer fraan hostelet. Hade lite funderingar med hur jag skulle packa vaeskorna och ville ju ha med kameravaeskan ifall det skulle regna haer i Chengde. Ville ocksaa samtidigt ha med datorn ifall att jag skulle kunna faa internet daer jag bor eller hitta ett wifi cafe (fick inte tag paa naagot av det saa datorn var ju onoedig att slaepa paa tydligen). Hur som helst maerkte jag naer jag aakte fraan Changchun (orten jag studerat i under vaaren) att ha baade kameravaeskan med kameran och objektiven i och saa datorn i ryggsaecken blir alldeles foer tungt saa det ville jag inte slaepa paa igen. Tillslut packade jag ner datorn i en bag jag omlindad i mina klaeder och hade bara kameravaeskan paa ryggen, men bagen lyckades bli jaettetung i alla fall. Funderar allvarligt paa ett infoerskaffa en mindre dator, den haer vaeger tvaa kilo minst plus datorkabeln paa ett halvkilo-kilo. Laemnade tur nog tvaa objektiv kvar annars hade jag vael inte orkat gaa, vaermen goer en saa slutkoerd paa en gaang! Den stora resvaeskan och ryggsaecken laemnade jag paa hostelet, de saa inget om vad det skulle kosta men det spelar inte saa stor roll, kan inte vara naagon jaettesumma. Tyvaerr har de bara plats foer oss en natt naer vi kommer tillbaka saa det blir vael jakt paa hostel igen sen. Kan inte boka naagot haerifraan foer vill inte betala bokningsavgiften genom en allmaen dator paa ett internetcafe.
 
Taagresan till Chengde gick hur som helst bra, var inte problem alls. Aakte raka straeckan till Chengde mellan vackra hoega berg. Det kom en kvinna foerbi oss paa taaget och ville faa oss att bo paa hennes hotel precis som det gjorde naer jag och mamma aakte till Dalian. Rummen hon erbjoed kostade bara mellan 100 till 200 yuan men jag sa nej foer jag taenkte hur jobbig hon i Dalian var naer hon inte bara drog med oss till hotellet, utan aevaen fick med oss paa en inte saa uppskattad turisttur. Taenkte daerfoer att vi kan gaa runt och leta istaellet foer staden Chengde aer inte saa stort. Problemen boerjade naer vi klivit av taaget och skulle ta oss ivaeg. Foerst var det svaart att ta sig genom muren av taxichauffoerer och hostelinkastare eller vad man ska kalla dem. En man paastod att han var aegaren av ett nytt hostel som var det billigaste och enda som tog emot utlaenningar foer det haer priset, samt att vi maaste bestaemma oss snabbt foer de har redan tio personer och aer daerfoer snart fullt. Tyckte inte han verkade saa trovaerdig saa jag bara ignorerade honom, men Alexandra boerjade fraaga vad det kostade och sen avboeja lite snaellt med "No it's okay, no thank you". Det tog ett tag innan han maerkte att beslutet haengde paa mig och naer jag fortfarande inte ens funderade oever att bo paa hans hotel blev han arg och stampade ivaeg.

Vi fortsatte ivaeg och hade foerst taenkt att ta en taxi, men jag blev saa arg paa alla taxichaffoerer som verkade vilja lura en och skrek, neastan drog in oss i bilarna saa vi bestaemde oss foer att ta bussen. Den kostar ju bara en yuan och daa vet man vart man aaker. Men bussstationen hittade jag aldrig saa jag fraagade foerst en gubbe som foersoekte oevertala oss att aaka i hans lilla truck. Han pekade aat fel haall. Senare sa en annan gubbe att just buss 118 gaar vid en annan gata saa vi fick gaa tillbaka en bit och upp foer den. Det visade sig senare att bussstationen var helt enkelt paa parkeringen precis framfoer taagstationen, men att det inte fanns en bussskylt saa det var bara att hoppa paa dem naer man fick chansen.

Sen gick det fort, avstaanden haer aer jaettekorta saa att foelja med paa kartan naer man satt paa bussen var inte alls saa laett som jag trott efter att ha haft motsatt problem med kartan oever Peking. Tog inte laang tid innan vi var i city och hoppade av. Daer efter var min plan att gaa till alla "binguan" (inn) som jag hittat paa kartan och leta efter rum. I det foersta vi gick in i sa de paa en gaang "No no no!" Vid naesta sa hon att det inte fanns naagra rum. Utanfoer det staellet satt naagra gubbar som fraagade om vi just letade efter rum. Jo, sa jag lite tveksamt undrades paa vad de ville. Han fraagade hur mycket jag ville betala per natt och jag svarade sextio eller mer. Daa fraagade han foervaanat var jag kom ifraan, och tyckte att om jag kom fraan Sverige har jag vael aendaa mer pengar att spendera saa jag fick foerklara att jag var student. Den anledningen verkade duga och han beraettade vi inte kan faa tag paa rum foer 60 yuan foer saadana billiga staellen faar inte ta emot utlaenningar, det var tydligen en bestaemmelse som roerde sig just Chengde. Billigaste rummet vi kunde faa tag paa skulle vara minst 500 kronor. Det staemde raett bra ocksaa foer efter att vi laemnat dem och ringde till olika hotell skulle de ha mellan 700-800 kronor per natt. Boerjade aangra rejaelt att jag inte nappade paa det daer erbjudandet paa taaget. Men saa kom det en kvinna foerbi med tvaa olika hotellbroshyrer och erbjoed billiga rum foer 100 till 200 kronor, saa vi foeljde lite utmattade efter henne. Chengde aer som sagt ocksaa vaeldigt varmt.

Hotellet aer vael lite som det vi bodde paa i Dalian. Receptionen och vaart rum ligger paa sjunde vaaningen i ett hoeghus vilket aer lite skumt men rummet aer mysigare aen dem i Dalian, dock inte lika stort och har sprukna vaeggar och en airconditioner som laecker. Vi tog det i alla fall och fick betala totalt 1200 kr foer fyra naetter. Tror inte vi kan faa tag paa billigare paa egen hand faktiskt. Otroligt nog saa behoevde vi bara tacka nej till turistturen som kvinnan erbjoed EN gaang, och saa gick hon! Saa skoent, jag var inte paa braakhumoer.

Vi vilade en stund och sen begav oss ner till stationen igen foer jag hade gloemt bort att vi skulle koepa taagbiljetter tillbaka ocksaa. Koen paa stationen var ganska laang men inte saa farligt och vi valde ett lite laangsammare taag tillbaka foer att kunna komma fram innan det aer kvaell i Peking. Den taagbiljetten kostade vara 17 yuan per person! Det aer ju till och med billigare aen att aaka fraan Centralen hem till Stuvsta! Efter inkoepet av biljetter gick vi laengst floden som gaar genom Chengde och aat grillspaett och kokta kraeftor. Saa svaart det var att bestaella! Jag kan verkligen inte maanga matord och haer har de inte samma utbud som de hade i Changchun. Vi stod laenge vid menyn som var tvaa stora skyltar lutandes mot en vaegg medan jag foersoekte tyda vad det stod. Alexandra pratade om att hon ville ha kyckling och sa gaang paa gaang "Ta det han pekar paa daa, det aer vael kyckling" tills jag utbrast "Men det aer kycklinghuven han rekomenderar!!" Daa hade jag laest igenom hela menyn och inte hittat naagot kycklingkoett utan bara andra delar paa kycklingen som man kunde faa grillade. Det blev lammkoett, svamp och saa kraeftorna tillslut, ett saekert vael taenkte jag men det var det inte helt av tvaa anledningar. Foer det foersta hyar Alexandra tydligen aldrig aetit kraeftor som serveras hela med skal paa och var lite osaeker paa det, men aat tillslut naagra stycken. Sjaelv hade jag inte aetit naagot annat fraan havet aen fisk paa saa laenge att jag tror det var daerfoer jag fick saa ont i magen efter maaltiden resten av kvaellen. Vi fortsatte att promenera vidare laengst floden aendaa i foerhoppning att mitt magont skulle bli baettre av att gaa, vilket det inte blev med det var fint att se hur de lyste upp flodkanterna, bergen och staden naer moerkret infoell.

Vi promenerade fram till ett litet torg daer de hade en utomhuskareoke och en fontaenshow daer vattnet sprutade itakt till musik. Hela omraadet daer var upplyst med groena och roeda lampor, maenniskor i olika aaldrar hae samlats daer och tittade paa showen och naagra utmanade varandra att springa genom fontaenen. Tillbaka paa hotellet tittade vi lite paa en show de kallade "China's got talent" som aer inspirerat av Brittan got talent programet i Enland. Vanliga maenniskor gjorde lite smaa lustiga shower framfoer domare som sen bestaemde om de fick gaa vidare i taevlingen eller inte. En liten pojke fraan inre mongoliet sjoeng en jaettevacker mongolisk saang som verkligen beroerde. Han vann inte tyvaerr, men jag hann inte se vem som faktiskt vann innan jag somnade.

Paa morgonen vaknade jag och kaende mig inte helt kry, men vi tog oss upp, duschade, koepte lite mantou och sesambroed och tog sedan bussen till ett av templena. Chansade paa vart vi skulle kliva av naer vi saag templet uppe paa berget men misslyckades totalt att ta oss upp dit, vandrade bara runt bland rivna bostaeder och gamla hus i naagot som foerut verkade ha varit byar eller enkla foerorter. Kom tillslut fram i alla fall till naesta tempel, avstaandet haer aer som sagt inte saa laanga, och fick betala 50 yuan foer att se templet som ocksaa hoell paa att byggas om. Men det fanns en stor budda laengst in i alla fall som gav ett maektigt intryck. Vi hade taenkt ta oss vidare till ett annat tempel som ska ha buddan med massor av armar och oegon, men saa visade sig att biljetten gav aevaen intraede till templet som laag paa naesta kulle saa vi kaempade oss dit i stekande sol och i vad som kaendes som naestan outhaerdlig hetta. Det templet var dock finare och med fler fast inte lika stora buddastatyer blandat fraan den kinesiska, mongoliska och tibetanska buddismen. Efter det tog vi en paus med varsin kall dricka under ett parasoll vid naagra foersaeljare och sen aakte vi hem. Jag kaende mig inte alls bra och efter att ha kommit tillbaka till hotellrummet och tagit en duch saa somnade jag djupt. Vaknade sjaelv naagra gaanger men lyckades inte ens oeppna oegonen utan somnade om. Efter naestan tre timmar lyckades jag tillslut saetta mig upp och konstatera att jag hade lite feber. Maaste ha raakat paa en foerkylning efter att ha gaatt in och ut i Peking daer det var tokvarmt ute och kallt med luftkonditionering inne. Foerkylningen verkar inte saa jaettefarlig...aen.

Idag aer vaaran tredje dag i Chengde efter att vi kom, och vi har tillbringat tvaa naetter haer. Vi gick till Mountain Resort som aer den jaetteparken paa 220 000 m(upphoejd 2) daer kejsaren hoell till. Haer nog aldrig vistas i en park tidigare i Kina som kaendes saa naturlig! Annars aer i stort saett allt groent i staederna planterade och det syns verkligen, allting aer bara foer perfekt. Men haer var det mer av det naturliga, olika graessorter som vaexte obegraensat paa en stor aeng och traed som vuxit upp naturligt. Vackert var det ocksaa med smaa sjoaer, berget och smaa tempel och kinesiska paveljonger. Men trots det kaendes allt mer som ett tivoliomraade med alla kineser oeverallt som skulle fota allt, aaka baat paa sjoen, och alla foersaeljningsstaand oeverallt. Det var inte foerren man kom laengre bortaat som man kunde verkligen njuta av naturen och omraadet.

Min foerkylning aer fortfarande inte saa bra, men jag aer mest snuvig och lite troett saa vi foersoeker att bara vara ute halva dagarna och sen haalla oss inne och ta det lugnt paa rummet saa jag inte blir vaerre sjuk. Vi koepte hela The Vampire Diaries serien foer en billig peng i en butik i naerheten, som foerresten var naestan det enda de hade paa engelska. Alexandra kan ju inte saega saa mycket paa kinesiska och aennu mindre foerstaa saa en kineisk film var ju uteslutet. Men att tillaegga, saa jag goer mitt baesta foer att laera henne saega lite grann och vi oevar hur man bestaeller ofta saa att naer vi kommer tillbaka till Peking ska hon kunna bestaella paa egen hand. Datorn kom i alla fall till anvaending nu naer vi tillbringar kvaellarna med att titta paa serien.

Vill tipsa foerresten om att aevaen laesa Alexandras blogg foer att faa reda paa mer om vaara aeventyr haer! alexandraenocksson.blogg.se

KOMMER HEM OM MINDRE EN 1 VECKA!! OMG!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback