Ett nytt kapitel återigen i Kina: Min stad Dalian

Som de flesta, eller kanske alla vet, blev jag en av de lyckligt utlottade som får ett års fullt stipendium för studier i Kina, utgivet av Svenska Institutet som samarbetar med China Scholarship Council. Jag har därför åkt hit till Kina på egen hand, utan någon inblandning av ett svenskt universitet och de poäng jag får här kommer jag att få enligt det kinesiska systemet och kan inte översättas till vårt svenska men däremot ge mig erfarenhet och kunskap väl värderat. Fullt stipendium innebär att de betalar skolavgiften, skolböckerna, rummet, ger mig någonslags kinesisk försäkring, fickpengar varje månad och resebidrag till Kina, vilket är mer än vad jag hade hoppats på. I och med att jag får fickpengar så räknas matkostnaderna in där, och det som jag själv behöver stå för är de pengar jag spenderar för nöjes skull så som resor och såklart den shopping som blir. På mina axlar har jag dock SI och CSC förhoppningar och självklart regler att följa. Jag måste klara av mina kurser, gå i skolan varje dag och följa skolans regler annars skickar de hem mig igen, samt att SI vill att jag håller i tankarna på att jag represenrerar Sverige och försöka sprida information och skapa intresse om vårt lilla land. CSC vill att jag är ett gott exempel för andra studenter och även om alla pluggar på bra så ska jag plugga bäst i klassen.... Nåja, jag ska försöka i alla fall, det är inte så lätt att konkurrera med japaner och koreaner som lär sig kinesiska tecken grundskolan i sitt hemland eller de som varit här under lång tid.

Jag ska hålla bloggen vid liv det här året, men med lite ändringar. Det kommer inte bli uppdateringar en gång eller flera gånger i veckan om vad jag gör, utan mer om de städer jag besöker, de människor jag möter och om skolan, hur det fungerar att plugga här i Kina när inte Stockholms Universitet redan fixat allt åt mig. Så låt mig först få presentera min stad jag kommer att plugga i under det här skolåret: Dalian. En hamnstad på en halvö åt öst, strax under Pekings breddgrad. Den här staden har tidigare ockuperats av både Sovjet, Japan och Korea och har därför en intressant krigshistoria samt mycket influenser från olika länder. Hit kommer också främst mycket ryssar och koreaner, men även en del japaner. Det är en stad som fått beröm för att kunna utvecklas och ta hand om miljön samtidigt, och en stad i utveckling är den verkligen! Nästan överrallt byggs det, öppnas det nytt och planeras det, det kommer bli en riktigt modern och fin stad när den är klar om ett par år men just nu tänker jag mest "Under ombyggnad-ses i framtiden". Varför valde jag då just Dalian? Hörde att det var en vacker stad, inte för kallt och inte för varmt samt att de pratar standardkinesiska med undantag på vissa uttryck.

Jag pluggar på Dongbei University of finance and economics, i den här provinsen bästa universitetet för finansstudier men som också erbjuder studier i kinesiska för utlänska studenter. Varför jag valde den här skolan är ganska enkel: deras hemsida verkade relativt modern, fanns på engelska och erbjuder de kurser jag vill läsa. Så mycket mer kunde jag inte få reda på om skolorna genom internet.

Huvudbyggnaden
Jag och min japanska klasskamrat Souma klättrade upp på ett berg i närheten för att få utsikt över skolan, staden och havet. På bilden ser ni skolans stora huvudbyggnad snett åt vänster, och lite andra vita, låga bggnader åt höger som hör skolan till, bl.a. husen för de utlänska språkstuderande eleverna.
Inzoomning på huvudbyggnaden och de byggnader jag pluggar och bor i.
I det höghuset längst åt höger bor en vän från Tyskland som heter Mila, hon är en av de första jag blev vän med här och vi tillbringar mycket tid tillsammans. Hennes höghus är ett alldeles nybyggt som inte ens är helt klart än, hon är den enda som bor på hennes våning, de andra rummen bredvid är inte helt klara än.
Här är bergskullen vi bestämde att ta oss upp på och där de förutom de två första bilderna är tagna ifrån. Nedan kommer bilder på vägen upp och toppen
Att för det första hitta vägen upp på bergskullen var lättare sagt än gjort, det fanns ett antal stigar och stentrappor som vi provade men de ingen ledde till någonting, så vi fick gå runt halva berget för att hitta en väg upp. Förbi gick vi en grön rondell med...modern konst? Och en vacker blomma framför som jag gjorde misstaget att ta på för att kunna hålla den still i vinden när jag skulle ta kort. Efter det svullnade mitt finger upp, blev alldeles rött och kliade i två dagar. Var inte så jättefarligt egentligen, en allergisk reaktion troligtvis och tredje dagen var fingret normalt igen men asiater oroar sig väldigt mycket över minsta lilla och mina asiatiska vänner ville att jag skulle åka till sjukhuset, jag gick tillslut med på att i alla fall fråga lärarna på kontoret för utländska studenter vad jag skulle göra, och även de sade att jag skulle åka till sjukhuset OM det inte hade blivit bättre dagen efter. Tur nog släppte svullnaden lite under natten!
Halvvägs upp och vi kan redan se havet!
"Skydda naturen, Förbjudet att elda, Alla människors ansvar", en av de gigantiska skyltarna omöjliga att missa.
Souma på vår bergsstig!
På vägen upp till berget fanns tydligen en massa gravar
Typiskt kinesisk grav, med lite rester från gåvor som de anhöriga kommit för att ge de döda. Gåvorna kan vara till exempel blommor, ljus, låtsaspengar och mat.
Här ligger en rik begravd med två små lejon som vaktar...
Vad nu detta är mitt emellan gravarna och bergstoppen. En lekplats? Träningsplats? Skrämma bort andar?
Framme på toppen med utsikt över skolan, som jag redan visat bilder på, och havet!
En liten mystist ruin fanns på bergstoppen, ni ser en bit av den till höger
Ser ut som ruinerna på Gotland... Vad är detta?
Ett tempel! Tydligen.
Souma-Herren på täppan!
MOI!

Kommentarer
Postat av: Anonym

2011-09-26 @ 17:14:39
Postat av: Alexandra E

Hej!

Va kul att få se lite av dalian! Är såå gryymt sugen på att komma dit och få se själv :P Härligt med an stad med lite natur i.. XD



Hur ser det ut där du bor? Är det mycket plugg?



Håller tummarna för dig och tänker massor på dig!

Heja super-annika :D

2011-09-26 @ 17:17:17
Postat av: Malou

Härligt, underbart med alla fina bilder och fin text, den som väntar på något gott ... Lycka till!!

2011-09-26 @ 18:48:46
Postat av: Stoccolma

MIN stad, oh du holler po att integreras vel i Kina! Ser ut som att du har kul <3

2011-09-27 @ 13:07:21
Postat av: Belle

Ååh va fint det ser ut att vara och superroligt att läsa om hur du har det!! :D

2011-09-28 @ 15:09:30
Postat av: Ella

Annika! Du verkar ha det asbra därborta, good work! Hoppas att det går bra för dig att plugga och så, verkar mycket men tänk på att kämpa på när det blir jobbigt och inte ge upp! Aaaaah work work!

kramkram

2011-09-29 @ 15:04:41
Postat av: Sizzel

Saknar dig :( men jag har börjat spara =D!

2011-09-29 @ 19:45:12
Postat av: Julia

ÅÅååh det ser så fint ut!! Längtar efter dig <3

2011-10-03 @ 16:57:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback